25 februari 2007

Erfenissen

Iedereen die een bestaand huis koopt zal het kennen: je koopt een huis, je erft een tuin. Inclusief inhoud.
Vooral als je in de tuinbusiness nog maar een beginnertje bent kan dat lastig zijn. Bij heesters is het makkelijk: een heester is een heester, duidelijk te herkennen. Maar die zaailingen die nu de kop op steken, dat is lastiger. Want gaat dat wat moois worden of is het onkruid?

Vandaag heb ik tussen de buien door in de voortuin gewerkt. De rozen snoeien (vast niet ver genoeg, maar ik vond mezelf al heel dapper) ging nog wel, en ook de oude steeltjes van de flox afknippen was een koud kunstje. De rozetjes-met-penwortel van de paardenbloem herken ik ook nog wel, dus hup, er uit. Maar dan... Vorig jaar stonden er een aantal klaprozen aan de zijkant van de tuin. Hoe ziet een klaprozenzaailing er uit? Wie weet heb ik er wel een aantal uitgetrokken vanochtend...

Het is wel heerlijk te zien dat overal knopjes zitten. De rozen natuurlijk, maar ook de hortensia heeft nieuwe bladknoppen. Hopelijk komen er dit jaar ook bloemen aan. Ook bij de flox zag ik al wat groeipunten voorzichtig naar buiten piepen, en ook bij het gebroken hartje meende ik leven te herkennen. Nou maar hopen dat het voorjaar geen gemene trucs gaat uithalen.

Geen opmerkingen:

 
Who links to my website?