11 april 2007

Zaaien

Eigenlijk was ik dit blog begonnen om (ook) bij te houden wat ik zaaide en wanneer het opkwam en dergelijke. Ik vind het echter zo saai, foto's van kale sprietjes in potjes en lange lijsten plantennamen van wat-er-zoal-gezaaid-is. Veel liever duik ik de tuin in met de camera (overbuurvrouw: ben je de pruimenboom nu alwéér aan het fotograferen??) en vertel wat er zoal buiten in het zonnetje gebeurt.
Maar goed, laten we ons goede voornemen toch maar een beetje uitvoeren. Gisteren heb ik een partij zaadjes van vorige week verspeend (voor zover nodig) en een paar nieuwetjes gezaaid. Schrik niet, hier volgt een saai lang lijstje. Totaal niet gerangschikt, en waarschijnlijk ontbreken er een paar want ik moet 't even uit 't blote hoofdje doen. Foto volgt vanavond ook nog.

Gezaaid vorige week zaterdag:
Lupine Russell
Alcea rosea, Stokrozen (zwarte en mauve)
Nicotiana alata, Siertabak
Echinacea purpurea, Rode zonnehoed
Echinacea purpurea ‘White swan' of ‘White lustre', Witte zonnehoed
Viola cornuta, Hoornviooltje
Dahlia
Eschscholzia californica, Slaapmutsje
Diverse Papavers
Salvia verticillata
Polemonium caerulum, Jakobsladder
Lunaria annua, Judaspenning
Alyssum ‘Sneeuwkleed'
Cosmos bipinnatus, Cosmea
Nepeta subsessilis, Kattekruid
Helianthus anuus ‘Red velvet', Zonnebloem
Gaura lindheimerii, Prachtkaars
Cobaea scandens, Klokwinde (eigenlijk aan de late kant gezaaid)
Ipomoea tricolor ‘Heavenly blue’

Gezaaid gisteren:
Osteospermum, Spaanse margrieten
Agastache foeniculum, Dropplant
Delphinium, Ridderspoor
Lupinus polyphyllus, vaste Lupine
Lavatera trimestris ‘Mont Blanc'

Ik heb een voorkeur voor zaken die beestjes aantrekken, maar er zijn er ook een heel aantal die ik gewoon voor de mooi heb gekozen. Plus een aantal klimmers om (naast de twee Clematissen en de Hedera-stekken) de schutting wat op te sieren.

Ik zou nog wel een soort klimrek willen maken om ook midden in de border een klimmer kwijt te kunnen. Ik heb wel een aantal mooie stalen klimrekken gezien in de winkel, maar die zijn of zo klein dat ik ze niet wil hebben, òf zo duur dat ik ze niet wil betalen. Ik zou eens moeten kijken of er zelf iets moois te maken is. In mijn studententijd heb ik ooit een soort wigwam gebouwd van bamboestokken om een Oost-indische kers in te laten groeien. Zoiets misschien....

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Tweede poging om een reactie te plaatsen. Ik heb een linkje op mijn blog geplaatst zodat ik hier nog vaak en gemakkelijk kan komen rondneuzen.

Anoniem zei

Ikke nog eens. Je mag gerust een linkje plaatsen. En euh, de plant waarvan ik de naam zelf niet weet is jammer genoeg geen "vijg".
Groetjes,
http://mijn-eigen-tuintje.skynetblogs.be

 
Who links to my website?