29 april 2007

Rozen en luizen

Vanochtend moesten we al vroeg de deur uit en toen we thuiskwamen zag ik hem daar gloeien in de voortuin: de eerste gele roos is open! Snel naar boven gerend voor het fototoestel en terwijl ik de mooiste hoek zocht voor een plaatje kreeg ik de tweede schrik. Die heb ik met de titel van deze post natuurlijk al gigiantisch verraden, maar goed: luizen dus. Niet zo heel veel, maar ik ben ze toch liever kwijt dan rijk. De rode roos in de voortuin ook maar eens geinspecteerd en ja hoor: ook daar luizen.

Ik heb dus de plantenspuit maar gevuld en er een scheutje spiritus door gedaan. Eigenlijk moet er dan ook wat groene zeep in, maar die heb ik niet. Ik heb dus maar besloten om er een beetje blue wonder in te doen. Zeep is zeep hopen we dan maar. Het werkte in ieder geval wel: de luizen lieten los op het moment dat ze besprayd werden. Ook de rozen in de achtertuin hebben een beurtje gekregen. Vooral bij de witte klimroos achter bij de schutting was dat geen pretje: als je boven je hoofd aan het werken bent loopt het spirituswater zo via je arm je tshirt in... jakkie.
Ook het treurwilgje werd belaagd, dus ook die heb ik bespoten. Nou maar hopen dat het allemaal een beetje gewerkt heeft. Ik bedenk me in de tussentijd maar dat ze vorig jaar compleet zonder verzorging ook hun best hebben gedaan en zeker de rode roos heeft ontzettend lang gebloeid. De gele had het vorig jaar erg moeilijk, die was flink overwoekerd door de passiebloem. Nadat ik hem had bevrijd hebben we er wel wat bloemen in gehad, maar niet van die knoeperds zoals deze nu. Ik ben wel trots dus!

Nog een kleine tip trouwens als je een nieuwe plantenspuit nodig hebt: neem er eentje met een pompknop bovenop. Daarmee kun je druk opbouwen zodat je een hele tijd kunt spuiten. Anders heb je ontzettend lamme vingers na een tijdje!

Update: net even met oma gebeld, en die zegt dat een scheutje afwasmiddel in plaats van de groene zeep ook goed gaat. Dus: spuitfles met water, scheutje spiritus en een kneepje afwasmiddel. En dat moet je om de 10 dagen herhalen. Waarschijnlijk dan houden de luizen het na nog 2 keer bespoten worden het voor gezien en kun je de rest van het jaar van je rozen genieten. Als we oma toch niet hadden...

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Cara
ik ben nog eens op je blogje geraakt. Maar ja wat wil je met dit mooi weer. Dat ben ik liever buiten in de weerdan uren binnen te zitten. Ja hier in ons Belgie-landje moet je ervan profiteren als de zon schijnt hé. Maar ik heb toch ook weer genoten wan het lezen op je blogje.
Tot de volgende...

 
Who links to my website?