11 april 2007

Zaailingen erin, zaailingen eruit

Dit was dan voor het verspenen en bijzaaien, maar goed, je ziet wat een mooi georganiseerd geheel ik hier heb ;-)
In de potjes met stokken staan nog pronkerwten (Lathyrus) die ik al een hele tijd terug gezaaid heb. Binnenkort zal het een en ander wel naar buiten kunnen, dat is toch altijd beter voor de plantjes zelf. Dan wel goed het weerbericht in de gaten houden, dat ze weer gauw naar binnen kunnen als er toch nog wat kou gaat komen.

In het laatste zonnetje vanmiddag nadat ik thuis kwam van het werk heb ik nog even wat onkruidjes geplukt in de voortuin. Er staan een hele hoop Kleine Veldkersjes (Cardamine Hirsuta), een op zich onschadelijk ogend plantje.

Hij heeft een soort van kleine boontjes waar de zaadjes in zitten. Op de foto staan die nog niet, maar hier en hier zijn ze wel te zien. Daar zit 'm het gevaar: als de zaadjes rijp zijn springen de boontjes (officeel hauwtjes genaamd) open en slingeren de zaadjes in het rond. Als je er niet snel genoeg bij bent met plukken dan schieten ze open als je ze aanraakt. Op tijd beginnen met vlooien dus.
Dit is wederom een onkruidje dat eetbaar schijnt te zijn, maar ik waag me er maar niet aan.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Volgens mij lijken ze niet alleen onschadelijk, maar zijn ze het ook. :-)

Cara zei

Onschuldig in de zin van niet dodelijk of anderszins gevaarlijk. Echter wel een lastpak als je bedenkt dat hij veel generaties per jaar kent en hij zich logaritmisch schijnt te vermenigvuldigen met die rondspringende zaadjes. Geen fijn vooruitzicht als je tuin momenteel voor het grootste gedeelte bestaat uit braakliggende grond...
Ook mijn moeder wordt er door geplaagd. Zij heeft een vlak Cotoneasters en zie ze daar maar eens tussenuit te plukken. Bijna net zo vervelend als het verwijderen van de uitgeschoten eikels. Wacht nee, dat neem ik terug. Spruitende eikels verwijderen is nog pijnlijk ook. Die krengen krijg je niet de grond uitgetrokken en ze breken ook niet af.
Wat dat betreft valt het het veldkersje hardstikke mee, wortelt maar oppervlakkig dus ze zijn er zo uit te pakken. Maar ik heb er véééél!

 
Who links to my website?